Ga verder naar de inhoud
  • ahvolehakyekalejleyaevdoMAARbdjdhduhaauhsnksaAMAI
  • hsiushgaoiugdfdGAAThskshskhTHUIS
  • nshgsjhgsVEELdgjdgjgdjhgs 

Waarom hierop oefenen?

Naast spreekdurf wordt er in het beste geval ook gewerkt aan luisterdurf. Een moedertaalspreker bindt constant woorden. In die woordenbrij toch stukjes te herkennen, is een belangrijk onderdeel van een taal leren. In het begin kan een cursist misschien niets verstaan, maar geleidelijk aan meer en meer. Het herkennen van woorden in échte gesprekken geeft cursisten een zalig gevoel én werkt motiverend.

 

Wat moet ik doen in deze fase?

  • Laat cursisten luisteren naar een opname van een gewoon gesprek dat jij had met een collega, een vriend ... Of gebruik deze opname.
  • Geef cursisten de opdracht om zoveel mogelijk losse woorden te begrijpen. Ze hoeven dus niet het gesprek of de context te begrijpen.
  • Variatie: je kan cursisten ook vragen om een emotie te herkennen, een klank, een vraagintonatie.
  • Geef cursisten de opdracht om nu ook buiten de klas naar een aantal gesprekken te luisteren en de woorden die ze hoorden te noteren.
  • Koppel nadien terug op de opdracht.

 

Tip

Overloop zeker met je cursisten waar ze overal Nederlands kunnen horen in Brussel.